Επικίνδυνες λέξεις | 30 Βιβλιοπωλεία, 30 Αναγνώστες, 30 Κείμενα που κυνηγήθηκαν ή αποσιωπήθηκαν

Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2018

στις  19.00

30 Βιβλιοπωλεία, 30 Αναγνώστες, 30 Κείμενα που κυνηγήθηκαν ή αποσιωπήθηκαν.

Μια ταυτόχρονη εκδήλωση σε Αθήνα, Πειραιά, Αττική.

Μια νύχτα αφιερωμένη στην ελευθερία της έκφρασης.

Μια συνεργασία τoυ Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με την «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου»

Μια μοναδική νύχτα παρέμβασης  Λέξεις ενοχλητικές. Λέξεις που κυνηγήθηκαν, λέξεις που σφαγιάστηκαν από το ψαλίδι της πολιτικής, θρησκευτικής, κομματικής λογοκρισίας. Λέξεις που δεν έφυγαν ποτέ από το έρκος των οδόντων για λόγους «ηθικούς», πολιτικούς, ψυχολογικούς, υπαρξιακούς, συμφεροντολογικούς. Λέξεις που αποσιωπήθηκαν για λόγους προσωπικής προστασίας, υποψιών, μισαλλοδοξίας, οικονομικών συμφερόντων. Λέξεις καρφιά, λέξεις στιλέτα, λέξεις που πλήγωσαν και πληγώσανε. Αλλά και λέξεις που δεν άντεξε να τις εκφέρει ο ίδιος ο δημιουργός τους, και μείνανε για χρόνια στο συρτάρι. Λέξεις, φράσεις, σπαράγματα, κείμενα που μας αποκαλύφθηκαν μετά από χρόνια. όταν οι εποχές άλλαξαν ή μετά τον θάνατο του δημιουργού τους. Και άλλα που καταργήθηκαν, αποσιωπήθηκαν, κυνηγήθηκαν, ακρωτηριάστηκαν.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και η διοργάνωση Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, μέγα δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, συνεχίζουν την πετυχημένη συνεργασία τους που μας χαρίζει δράσεις, όπως η «Ποίηση on the road» ή παρεμβάσεις, όπως αυτή στην έναρξη της εκθεσιακής τριλογίας «Ο Τελευταίος Αναγνώστης» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών/Annex M.

Η πολλαπλή και ταυτόχρονη παρουσίαση 30 απαγορευμένων κειμένων, από 30 ανθρώπους του πολιτισμού, σε 30 βιβλι­οπωλεία της Αθήνας και του Πειραιά, στις 21 Δεκεμβρίου, στις 19.00, δημιουργεί μια πολυφωνική χορωδία που στέλνει το μήνυμα της ελευθερίας της δημιουργικής έκφρασης. Επίσης συμβάλει στη διάδοση και διασπορά του βιβλίου και των αφηγήσεων σε πολλές και διαφορετικές γειτονιές της Αθήνας και όχι μόνο – μια προγραμματική επιδίωξη της διοργάνωσης Αθήνα 2018  Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου.

Τη δράση επιμελούνται οι: Μαρία Κουλούρη, Νίκος Κουρμουλής, Χρήστος Χρυσόπουλος και Γιάννης Μπασκόζος.

Γιατί δεν υπάρχουν Επικίνδυνες Λέξεις!

Δείτε παρακάτω Πού, Ποιος, Τι διαβάζει:

1. Επίκεντρο (Αγ. Ανάργυροι) Ρούλα Πατεράκη ➔ Βοκάκιος

2. Σπόρος (Κηφισιά) Κώστας Ακρίβος ➔ Καζαντζάκης

3. Επί λέξει (Κέντρο) Πάολα Ρεβενιώτη ➔ Πετρόπουλος

4. Λεμόνι (Θησείο) Γιάννης Σκουρλέτης ➔ Νίκος Βέλμος

5. Booktalks (Π. Φάληρο) Ηλέκτρα Ελληνικιώτη ➔ Αντιγόνη

6. Ιανός (Σύνταγμα) Χρήστος Χωμενίδης ➔ Ροΐδης

7. Ν. Χρυσός(Εξάρχεια) Σάββας Μιχαήλ ➔ Εμπειρίκος

8. Libro (Κολωνάκι) Έρση Σωτηροπούλου ➔ Ζιγκ ζαγκ

9. Ευριπίδης (Κηφισιά) Κώστας Κατσουλάρης ➔ Τζόις

10. Ευριπίδης (Χαλάνδρι) Κατερίνα Σχινά ➔ ντε Σαντ

11. Ad Libitum (Ν. Σμύρνη) Έλενα Μαρούτσου➔ Λαίδη Τσάτερλυ

12. Little tree (Ακρόπολη)- Αγγελική Στελλάτου ➔ Συμπόσιο

13. Ιδιώνυμο (Κορυδαλλός) – Κώστας Κρεμμύδας ➔ Κατσαρός

14. Άπειρος Χώρα (Βριλήσσια) Δημήτρης Τριανταφυλλίδης ➔ Πάστερνακ

15. Λεξικοπωλείο (Παγκράτι)- Βαγγέλης Ραπτόπουλος, ➔ Κουμανταρέας

16. Παρασκευόπουλος (Πειραιάς), Νίκος Διαμαντής ➔ Το Μεγάλο μας Τσίρκο

17. Παρουσία (Πειραιάς), Δημήτρης Σωτάκης ➔ Μουρσελάς

18. Καλούδη (Πειραιάς) Λένα Διβάνη ➔ Αχμάτοβα

19. Βενιέρη (Πειραιάς) Γερ. Δενδρινός ➔ Φάρμα των ζώων

20. Πρωτοπορία (Κέντρο) Κατερίνα Μάτσα ➔ Θουκυδίδης

21. Χάρτης (Βριλήσσια) Χρήστος Χρυσόπουλος ➔ Άλντους Χάξλεϊ

22. Φωταγωγός (Κέντρο) Δημήτρης Πουλικάκος ➔ δικά του

23. Pubic (Σύνταγμα) Τίτος Πατρίκιος ➔ Υπόθεση Γκράνιν

24. Public (Πειραιάς) Αρης Μαραγκόπουλος ➔ Αδημοσίευτος Κατσαρός

25. Public (Νέα Σμύρνη) Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης ➔ Λολίτα

26. Απρόβλεπτο (Ηλιούπολη) Χρύσα Σπυροπούλου, Γιάννης Μπασκόζος ➔ Γαλλική ερωτική ποίηση

27. Eroica (Αγ. Αρτέμιος) Πέτρος Μάρκαρης ➔ Τσίρκας

28. Βιβλιοπωλείο Πατάκη (κέντρο) Πέτρος Τατσόπουλος ➔ Μίλερ

29. Free Thinking Zone (κέντρο) Μαρία Μήτσορα ➔ Σατανικοί στίχοι

30. Books plus (κέντρο) Τίνα Μανδηλαρά ➔ Ορεστειακά, γλωσσικό ζήτημα

Το πρόγραμμα της διοργάνωσης για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, υποστηρίζει η  εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΩΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΛΕΞΕΩΝ

Η πένα, η σαγήνη του νεανικού σώματος, κάθε φράση μια εικόνα της απαγορευμένης λαγνείας: Λολίτα, φως της ζωής μου, φωτιά των λαγόνων μου. Άμαρτημά μου εσύ, ψυχή μου. Λο – λί – τα […]. Λόλα με το παντελονάκι. Βλάντιμιρ Ναμπόκοφ, Λολίτα,

Υποκρισία και αλήθεια χωρισμένες θαρρείς με το νυστέρι: Μία που τήνε λένε και δεν τήνε κάνουνε. / Μία που τήνε κάνουνε και δεν τήνε λένε. / Και μία που, και τήνε λένε, και τήνε κάνουνε. / Η πρώτη είναι η θρησκεία του Χριστού, η δεύτερη του Διαόλου, η τρίτη τση Κοιλιάς. Ανδρέας Λασκαράτος, Τα μυστήρια της Κεφαλονιάς.

Η φαντασία που τρυπώνει στο μυαλό όλων μα πρέπει να μείνει ανομολόγητη: Είχε ξεγυμνώσει κι αυτός το μπροστινό μέρος του σώματός του κι η Κόνι ένιωσε τη γυμνή σάρκα του να μπαίνει μέσα της. Για μια στιγμή, έμεινε μέσα της να τρέμει σε στύση. Ντ.Χ. Λόρενς, Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλι

Η εξουσία αποστρέφει το βλέμμα κάθε φορά που αναγνωρίζει τον εαυτό της στον καθρέφτηΌλα τα ζώα είναι ίσα, αλλά κάποια είναι πιο ίσα από τα άλλα. Τζορτζ Όργουελ, Η φάρμα των ζώων.

Όταν η γλώσσα γράφει την παρτιτούρα από τον τριγμό του έρωτα:  Λαμβάνουσα λοιπόν εκ νέου την κούκλαν της (ήτις έλαμπε τώρα από τα εκχειλίσματα του μουνιού της) εις την αγκάλην της, η νεαρά νυμφομανής ηγέρθη από την θέσιν της και ηκολούθησε τον πατέρα της, ασθμαίνουσα ακόμη από την έγκαυλον κατάστασίν της. Αντρέας Εμπειρίκος, Μεγάλος Ανατολικός,

Οι μάσκες πέφτουν, η απολυταρχία ρίχνει στην πυρά εκείνη τη λέξη που δεν αντέχει να ακούσει:  Τ πολίτευμά μας λέγεται Δημοκρατία, πειδ τν ξουσία δν τν ασκούν λίγοι πολίτες, αλλά όλος ο λαός. Όλοι ο πολίτες είναι ίσοι μπροστ στον νόμο για τις ιδιωτικές τους διαφορές. Θουκυδίδης, Περικλέους Επιτάφιος

Η καλοσύνη προς το αδιανόητο καθορίζει τα όρια της αγάπης: Καλώς σε βρήκα, Ιούδα, αδερφέ μου• είμαι έτοιμος. Δε σούριξες εσύ, σούριξε ο Θεός κι ήρθα• όλα καλά τα βόλεψε η χάρη του, ήρθες την ώρα που έπρεπε, Ιούδα αδερφέ μου• Νίκος Καζαντζάκης , 1955, Ο τελευταίος πειρασμός

Μέλλον φτιαγμένο από τους εφιάλτες του παρόντος: Καθισμένοι στο δάπεδο, πάνω σε μια άσπρη σκόνη, καμιά εικοσαριά τεχνίτες φτιάχνουν κύπελλα από κρανία, βελόνες από οστά ωλένης, φλάουτα από οστά της κνήμης, κουτάλες, πέταλα και ντόμινα από οστά της λεκάνης, κάνουλες από οστά του μηρού. Α. Χάξλεϊ, «Ο θαυμαστός καινούργιος κόσμος.

Ο έρωτας που στέκει δίπλα μας, που μας κοιτά στα μάτια και μας τρομάζει: Το πλάσμα που φάνηκε στο άνοιγμα της πόρτας ήταν ανάμεσα από έφηβο και κορίτσι. Τα μαλλιά χτενισμένα ψηλά, το δέρμα διάφανο, τα χείλη στιλπνά. Μένης Κουμανταρέας, Το Αρμένισμα, Κέδρος