Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης | Ημερολόγιο Εγκλεισμού #36

Διαλεκτική / Debord & Sade

Πρωτομαγιά 2020 / Διάγγελμα 

Νέα Ονοματοθεσία Οδών, Λεωφόρων, Πλατειών

 

Αλλάζουν άρδην οι καταστάσεις, αλλάζουν τα στέκια και οι συνήθειες, ίδια παρέμεναν ελάχιστα πράγματα —κάποιες ευφρόσυνες αφροσύνες, κάποιες έμμονες εμμονές, κάποιες προσηνείς προσηλώσεις—, και οι Αφοπλιστές, οι Μαντάς & Μπαμπασάκης, συνεπικουρούμενοι από τους Νέους Διαλεκτικούς της Faye Fireball, και τους Ηλεκτρολεττριστές του Βασίλη Κοσμόπουλου, συνάχθηκαν και συσκέφθηκαν προκειμένου να προβούν σε δέουσες δαιμόνιες αλλαγές των ονομάτων οδών, λεωφόρων, πλατειών. Ακόμα και σοκάκια και αλέες άλλαξαν όνομα, ακόμα και κάποια εμβληματικά κτίσματα, αλλά και πάρκα, άλση, λόφοι. Η επόμενη φάση έμελλε να είναι η ριζική αλλαγή της ατμόσφαιρας (ambiance) του αστικού τοπίου των Αθηνών, πάντα σύμφωνα με τις προτάσεις, και υπό την επίβλεψη, των Αφοπλιστων, των Νέων Διαλεκτικών, και των Ηλεκτρολεττριστών.

Αναφέρουμε/καταγράφουμε ορισμένες από τις εν λόγω αλλαγές:

  1. Μετονομάζεται σε Λεωφόρο Νικήτα Σινιόσογλου η Λεωφόρος Αμαλίας. Κοσμείται με αγάλματα των επτά πρωταγωνιστών του αντιυπαρξιστικού western Αλλόκοτος Ελληνισμός (εκδ. Κίχλη), που δεν είναι άλλοι από τους: Κυριάκος Αγκωνιάτης, Παναγιώτης Σοφιανόπουλος, Κωνσταντίνος Συμωνίδης, Θεόφιλος Καΐρης, Μάρουλλος Ταρχανιώτης, Χριστόδουλος Παμπλέκης, Γεώργιος Γεμιστός (Πλήθων). Πελώρια μεγάφωνα, στημένα κατά μήκος της Λεωφόρου Σινιόσογλου, διαλαλούν φράσεις όπως: Ό,τι μετριοπαθώς νομίζουμε πως είμαστε έλκει την καταγωγή του από τη λησμονημένη οριακότητα κάποιων άλλων, και: Η γλώσσα είναι φύσει αισιόδοξη, και συνήθως καλύτερη από τον τόπο της.
  1. Το Κουκάκι πλέον λέγεται Συνοικία Ηλία Λάγιου. Σε πανό και πλακάτ υπάρχουν ποιήματά του και φράσεις από κείμενα φίλων του για τον ποιητή. Φωτεινές επιγραφές διαλαλούν τους στίχους από το έργο Το Βιβλίο της Μαριάννας (εκδ. Ίκαρος). Μια χορωδία τριάντα εναλλασσόμενων ῾῾λειτουργικών αλκοολικών᾽᾽ ψάλλει, σε ζωντανή λούπα είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, το ορατόριο ῾῾Παρασκήνιο᾽᾽ από τη συλλογή Συνεστίασις: ῾῾Από μικρός διδάχτηκες το τι ’ναι το Dasein/ κι έτσι, Κωστή μου, τάχτηκες μονάχος σαν τον Κάιν./ Της Ηθικής συνήγορο γύρεψες τον Σπινόζα,/ μα ήταν Οβριός· παρήγορο!/ γιατί ήταν όλος πόζα./ Έτσι είσαι βίος άδικος, μυλόπετρα κι αλέθεις·/της σούρας σου κατάδικος, έγραψες Περί Μέθης’’.
  1. Η νυν Οδός Νικόλα Τριανταφυλλίδη, τέως Φωκίωνος Νέγρη, έχει μετατραπεί σε έναν αχανή υπαίθριο κινηματογράφο όπου παίζονται ακατάπαυτα οι ταινίες Ράδιο Μόσχα, Παλτό, Αισθηματίες, Dogs licking my heart, Tuxedomoon, no tears, Μαύρο Γάλα, και Momus, amongst women only. Στο κυλικείο ῾῾Τα Επίτηδες᾽᾽, που παλαιότερα ονομαζόταν ῾῾Select᾽᾽, προσφέρονται δωρεάν αμερικανικά μπέρμπον, ρωσικές βότκες, και κρητικές τσικουδιές. Ο Φινλανδός σκηνοθέτης Aki Kaurismaki, καρδιακός φίλος του Νικόλα Τριανταφυλλίδη και νυν δήμαρχος Κυψέλης, θεσπίζει Βραβείο Γκαγκάριν, το οποίο απονέμει, σε ειδική τελετή που λαμβάνει χώρα κάθε Σεπτέμβριο στο Μέλαθρον Άλαμουτ, η Μαρίνα Δανέζη.
  1. Στην Πλατεία Φαίη Τζανετουλάκου, πρώην Πλατεία Γεωργίου, έχουν στηθεί πελώριοι viedowalls που προβάλλουν εξαίσια σμιξίματα σαλιγκαριών, φιλμ από την σαρωτική κατεδάφιση μολυσματικών βιομηχανιών, φιλμ με θριαμβευτικές σκηνές από τον Μάη του 68, φιλμ από τη διασκέψη κορυφής της Ομάδας Κρούσης Mad Sade με τους Αφοπλιστές, ενώ υπάρχει η μόνιμη έκθεση Red Hair / Red Nights όπου εκτίθενται έργα κορυφαίων εικαστικών εμπνευσμένα από τις κορυφαίες κοκκινομάλλες του Σύμπαντος Κόσμου και της Ιστορίας. Μπάντες ψυχεδελικής post-punk παίζουν ακατάπαυαστα, επί εικοσιτετραώρου βάσεως, σπινταριστά μουσικοτεμάχια βασισμένα σε πυρωμένους στίχους ποιητών του Απολύτου Έρωτος, όπως ο André Breton και ο Ανδρέας Εμπειρίκους, ενώ χορεύουν οι πάντες γύρω από την Πλατεία και καταναλώνονται αφειδώς κοκτέιλ με βάση το Caol Ila και το Diplomatico. Κάθε Σαββατοκύριακο, με ένα αχαλίνωτο συμπόσιο, τιμάται η Entartete Kunst και καλούνται τα χαρούμενα πλήθη να φιλοτεχνήσουν δικά τους έργα, βασισμένα στο μεγαλείο της τέχνης του Kurt Schitters. Το εγερτήριο που ακούμε κατά τις έντεκα, ενίοτε και μετά το μεσημέρι, είναι το εξής: ῾῾I make home movies, therefore I live. I live, therefore I make home movies. They tell me I should always be searching, but I’m only celebrating what I see. I am searching for nothing. I am ha-a-appyeeee….᾽᾽
  1. Στο Σύνταγμα Αντρέα Μαντά, παλαιότερα γνωστό ως Σύνταγμα Μακρυγιάννη, δεσπόζει ένας πελώριος Χάρτης των Αθηνών, φιλοτεχνημένος από τον ίδιο τον Μαντά που εικονίζει τα μέρη όπου σύχναζαν και μεθοκοπούσαν οι Μαντάς, Μπαμπασάκης, Τσόκος, Νικολούζος, Αντιόχου και Χριστοδούλου. Η υπόλοιπη Αθήνα δεν εικονίζεται. Στους χώρους του Συντάγματος Αντρέα Μαντά προβάλλονται οι δημιουργίες Walden και As I was Moving Ahead, Occasionally I saw Brief Glimpses of Beauty του Jonas Mekas. Κάθε μέρα, πέντε η ώρα που βραδιάζει, ακούγονται από τα ηχεία του Συντάγματος Αντρέα Μαντά αποσπάσματα από το έργο του Άγριοι Ντετέκτιβ του Roberto Bolaño, με την ηχογραφημένη φωνή των Μαντά και Μπαμπασάκη.
  1. Η Πλατεία Τάσου Δενέγρη, άλλοτε Κάνιγγος την έλεγαν, είναι σήμερα γεμάτη στέκια λογοτεχνών, μουσικών, και εν γένει μποέμ αντικομφορμιστών που τιμούν το έργο του ποιητή μεθοκοπώντας νυχθημερόν και απαγγέλλοντας αποσπάσματα από το μοναδικό μυθιστόρημα του Δενέγρη, το περιλάλητο Ο Ρασκόλνικοφ στην Κυψέλη. Πολλοί μεταπτυχιακοί της ΑΣΚΤ συχνάζουν στην Πλατεία Τάσου Δενέγρη, μάλιστα τον τελευταίο καιρό γεμίζουν το Παλαιό Χόλλυγουντ με έργα τους εμπνευσμένα από τη συλλογή Το Πνεύμα της Άμυνας (εκδ. Πατάκης) και τους τίτλους των ποιημάτων της εν λόγω συλλογής: Δύο σχέδια για την τρέλα/ Είμαι κάτι ασύλληπτο/Αγωνιζόμουν να διώξω/ Επιτάφιος για τον μισητό φονιά Ντουφτ/ Το άχυρο μες στο σκοτάδι/ Εγκώμιο της σελήνης/ Πέραμα/ Νοσοκομείο ατυχημάτων/ Ο καύσων του 1987/ Παιγνίδια που παίζει ο καιρός/ Το πνεύμα της άμυνας/ Η νοσταλγία του μέλλοντος/ Παιδική ηλικία/ Στο άλσος του Γηροκομείου/ Υψηλός πυρετός/ Δεκεμβριανά/ Η Λουκία/ Η μοναξιά οξύνει τις αισθήσεις/ Τι κρίμα/ Ο βωμός της πατρίδας/ Λεπτές ισορροπίες/ Ποίημα αχαλίνωτο.
  1. Στον Λόφο Μπαμπασάκης, ex Λυκαβηττός, είναι ορατή η φράση ῾῾Δεν Καταδεχόμαστε Να Γράψουμε Όσα Δεν Έχουμε Ζήσει᾽᾽, καμωμένη με φώτα νέον και μεταλλικές βέργες. Επίσης, είναι υψωμένα λάβαρα με προσωπογραφίες του Νίκου Καρούζου, του Λεωνίδα Χρηστάκη, και του Guy Debord. Στο ανακαινισμένο θέατρο του λόφου παίζονται κάθε βράδυ fragmenta από τα έργα Πάρκο, SublimeF, και Καταστάσεις Μνήμης. Προσφέρεται αφειδώς ιρλανδέζικο ουίσκι. Ο θρυλικός φωτογράφος και κινηματογραφιστής Robert Frank είναι ο Μέγας Τελετάρχης στον Μαραθώνιο Οινοποσίας, κάθε δεκάτη Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του Μπαμπασάκη.
  1. Η Λεωφόρος Εγέλου, παλαιότερα Λεωφόρος Αλεξάνδρας, είναι μονίμως κοσμημένη με γλυπτά των Αφοπλιστών, των Νέων Διαλεκτικών, και των Ηλεκτρολετριστών, εμπνευσμένων από το έργο του μέγιστου των φιλοσόφων και Ποιητή της Διαλεκτικής. Ένα από αυτά είναι το ῾῾L’éloge de la dialectique᾽᾽, μια τρισδιάστατη μετατροπή/εκτροπή του ομότιτλου πίνακα του Magritte. Ένα άλλο είναι η Φαινομενολογία του Νου, ένας τετράπλευρος όγκος από γρανίτη όπου είναι χαραγμένη όλη η μετάφραση της Phänomenologie des Geistes από τον Γιώργο Φαράκλα, αυτόν τον πολύτιμο λεπταίσθητο λόγιο.

Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης
Αδούλωτη Κυψέλη, Πρωτομαγιά 2020

 

Tips

Μέγας Mekas / Glimpses of Beauty: https://www.youtube.com/watch?v=cmZTcQj2M0I

Τρυφερό Τραγούδι: https://www.youtube.com/watch?v=7azfrbx9YfQ

Ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης (Απρίλιος 1960) είναι συγγραφέας και σιτυασιονιστής.